Perfectie in essentie

Initial en CWS-boco vormen nu officieel een team voor het aanbieden van cleanroomdiensten, hygiëneoplossingen, bedrijfskleding en linnengoed, we bieden bedrijven en organisaties complete en professionele oplossingen in welke sector ze ook actief zijn.

Nieuws

Hygiëne gewoontes op kantoor onthuld

14/10/2013

Werkgevers en hun werknemers moeten meer letten op hygiëne nu het griepseizoen voor de deur staat

Voorburg, 14 oktober 2013 – Nederlandse werknemers* brengen meer dan 33,5 uur per jaar in de toiletruimte van het bedrijf door, dat zijn maar liefst vier werkdagen. Zo blijkt uit een onafhankelijk, wereldwijd onderzoek naar hygiëne in kantooromgevingen onder 6.000 kantoormedewerkers. Nu het griepseizoen nadert, brengt Initial, leverancier van hygiënische producten en diensten, de onderzoeksresultaten onder de aandacht van werknemers en werkgevers. Dit om ze bewust te maken van de risico’s van het verspreiden van bacteriën en virussen op de werkvloer.

Maar liefst een vierde (25,1%) van de Nederlandse werknemers vindt de hygiëne omstandigheden op hun werk beneden peil. Meer dan een vierde (26,9%) geeft aan meer tevreden te zijn over hun werk zolang ze op goede hygiëne kunnen vertrouwen. Veel werknemers zijn ook bereid hier zelf een steentje aan bij te dragen en 36,4% vindt ook dat het hun eigen verantwoordelijkheid is hun werkplek zo hygiënisch mogelijk te houden.

Opvallend is dat meer dan een derde (38,4%) van de Nederlandse ondervraagde werknemers (503) toegeeft niet altijd zijn handen te wassen na een toiletbezoek. Werkgevers spelen hierin een belangrijke rol door te voorzien in goede hygiënische faciliteiten op kantoor. Ook bleek dat bijna één op de zeven (14,9%) werknemers in het toilet zijn mobiele telefoon gebruikt om op internet te surfen tijdens een sanitaire stop. Eén op de dertig (3,4%) werknemers zegt zelfs kranten en magazines te lezen op het toilet, wat de kans op verspreiding van ziektekiemen en bacteriën op de werkplek aanzienlijk vergroot.

Meer specifieke resultaten van het onderzoek laten zien dat er ook een verschil is tussen de gewoontes van mannen en vrouwen. Een op de vijf mannen (21,2%) geeft toe dat ze hun mobiel gebruiken op het toilet tegenover slechts een op de tien vrouwen (10,7%). Mannen surfen ook meer op het internet (6,4% vs. 4,3%) en checken vaker social media (8,4% vs. 5,3%) op het toilet dan hun vrouwelijke collega’s.

“Morgen is het Global Handwashing Day. Een goede herinnering voor ons om na te denken over onze eigen hygiënische gewoontes. We vergeten soms te makkelijk wat het domino-effect kan zijn van onze dagelijkse handelingen,” zegt Arjan Gundlach, Marketing Director Benelux van Initial.

“Nu het griepseizoen weer aanbreekt moeten we meer zorgdragen voor goede handhygiëne en doen werkgevers er goed aan dit te faciliteren. Bijvoorbeeld door voldoende zeep, mogelijkheden om handen te drogen en desinfecterende producten te bieden in de toiletruimte. Het vraagt een kleine investering die een grote impact heeft voor de werktevredenheid, wat weer terug te zien is in de bedrijfsresultaten,” aldus Gundlach.

Initial doet al jaren intensief onderzoek naar de impact van hygiëne op de werkplek. Dit leidde tot de ontwikkeling van de nieuwe Signature lijn. Deze lijn is ontworpen om hygiënisch gedrag aan te moedigen bij het toiletbezoek en bedrijven te helpen de verspreiding van bacteriën tegen te gaan. De Signature lijn kenmerkt zich namelijk door de antibacteriële zilverionen technologie die is verwerkt in de kunststof producten. Om extra hygiënische bescherming te bieden voor de oppervlakten die vaak aangeraakt worden. Ook is de toplaag extra glad gemaakt, zodat vuil en bacteriën sneller en makkelijker te verwijderen zijn bij het schoonmaken.

Bekijk hier de infographic